Logopeda
Tytuł: Logopeda szkolny
W szkole pracuje logopeda.
Funkcję tę pełni mgr. Iwona Ćwiklak
Spośród przebadanych uczniów z klas, uczniowie zakwalifikowani na terapię logopedyczną uczestniczą w systematycznych ćwiczeniach.Pozostali zaś uzyskują wskazówki do ćwiczeń domowych, utrwalających odpowiednią wymowę.Zajęcia Logopedyczne odbywają sie:
Kim jest logopeda?
To terapeuta zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
Jakie są najczęściej spotykane wady wymowy?
Do najczęściej spotykanych wad wymowy należą:
1.Seplenienie:
* międzyzębowe
* boczne
* boczne miękkie
* deformacje głosek przedniojęzykowe - zębowych (s,z,c,dz)
* deformacje głosek przedniojęzykowo - dziąsłowych (sz,ż,cz,dż)
* deformacje głosek palatalnych (ś,ź,ć,dź)
2. Funkcjonalne nosowanie otwarte.
3. Funkcjonalne nosowanie zamknięte.
4. Wymowa bezdźwięczna.
5. Wadliwe realizacje głoski r.
Jeśli dziecko zastępuje głoskę inną głoską (substytucja głoski) mamy do czynienia z niezakończonym rozwojem mowy lub opóźnionym rozwojem mowy.
Zadania logopedy szkolnego jest:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniówi rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami i uczniów;
4) wspieranie nauczycieli,wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Terapia zaburzeń mowy polega na:
* usprawnianiu narządów mowy (języka,warg,szczęki dolnej, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy),
* ćwiczeniach oddechowych,
* ćwiczeniach uwagi słuchowej i słuchu fonemowego (identyfikowanie i różnicowanie dźwięków mowy i innych),
* wywoływanie, utrwalanie i automatyzowanie prawidłowej wymowy.
Logopeda pracuje w pokoju nr.2.